Lang geleden was stewardess worden een beroep waar je van droomde als meisje. Even werken en dan toch een heleboel van de wereld zien. Stewardess worden bij de KLM, nou dan moest je van goeden huize zijn, er nog leuk uitzien bovendien en je talen spreken.
Afgelopen tijd op weg naar Zuid Afrika heb ik heel wat gesprekken met stewardessen gevoerd. Eén wilde meer werken, maar dat kan niet, want er wordt gekrompen op Schiphol. Nou ja dat wil zeggen, dat geldt alleen voor de KLM, want zodra er slots (vertrektijden) worden ingeleverd storten maatschappijen als Qatar Airways er zich meteen bovenop.
Dat krimpen gaat natuurlijk onder het mom van verduurzaming.
En dan moet ik grijnzen. Die Elbers, die eerst directeur was bij de KLM, is weggegaan na alle belachelijke staatsbemoeienis. De KLM heeft namelijk als enige bedrijf in Nederland een staatsagent gekregen, die tijdens corona in de gaten zou houden hoe er met de staatssteun werd omgegaan. Terecht natuurlijk. Er zijn 60.000 bedrijven die hun coronaschuld nog steeds niet hebben terugbetaald. Maar dat deed de KLM boven verwachting heel goed. Ze hebben alles met rente terugbetaald. Wat blijkt? Hierna blijft de staatsagent. Ik zeg het maar weer eens: Rusland 1950. Hoezo, waarom is die man er nog? Even terug naar Elbers: die werkt nu voor een prijsvechter in India en kondigde vorige week aan dat ze er 1000, ja inderdaad, duizend vliegtuigen bij gingen bestellen. Tot zo ver de verduurzaming, want wij weten natuurlijk allemaal dat wij het in Nederland zo geregeld hebben dat de vervuiling meteen ophoudt bij de grens. Dit is sarcastisch bedoeld.
Net zo goed als dat wij actrices hebben die op de A12 gaan liggen als protest tegen het milieu, maar die vervolgens wel drie keer per maand naar Amerika of Australie heen en weer reizen omdat ze er vriendjes of werk hebben. Als je ze er dan naar vraagt, heet dat functioneel reizen. Ja, lekker principieel. Net zoiets als die milieu-fanatiekelingen die natuurlijk wel zelf elke dag minsten 20 minuten douchen. Omdat ze dat gewend zijn.
Schiphol was ooit de beste luchthaven ter wereld, nu behoort ze bij de slechtsten.
Intussen valt mij op met hoeveel liefde en aandacht voor de reizigers die stewardessen werken. Nergens een onvertogen woord, altijd vriendelijk, terwijl er niks zo erg is als in onzekerheid verkeren over je werk dat je leuk vindt.
Zou er nog iemand iets om de KLM geven of gaan ze gewoon Shell en Unilever achterna, het land uit, omdat we blijkbaar geen enkele trots meer hebben.