Vaak heb ik me opgewonden als ik de lange rijen zag voor een Louis Vuitton winkel. Met z’n allen in de rij voor een tas van 3000 euro die er in Londen, Peking of Amsterdam hetzelfde uitziet. Plus het risico dat iedereen denkt: o dat is zo’n goedkope nepperd uit Turkije, want je bent briljant als je het verschil met echt ziet. Dacht altijd: wat een zielige mensen.

Nooit begrepen dat een tasje wordt gemaakt in China voor 5 euro en dan wordt  teruggestuurd  naar Europa waar het ineens het duizendvoudige opbrengt. Geen milieuactivist daarover gehoord.

Maar nu lijkt het alsof iedereen toch een beetje bij zinnen gekomen is.

De verkoop van Chanel, Gucci, Louis Vuitton, Dior, Balenciaga en Yves St Laurent stort in. Voor de laatste twee 14% het afgelopen kwartaal.

De mensen zijn luxe moe, wordt er geconstateerd. Maar laten we eens even positief zijn: de nieuwe generatie wil wél nadenken over dingen als: hoe is dit geproduceerd en: kwam er kinderarbeid aan te pas?

In ieder geval iets om hoopvol van te worden.

Ook misschien: voor onze generatie was luxe kunnen kopen een teken dat je het gemaakt had. Latere generaties kregen die luxe van thuis mee en vonden het niet meer belangrijk.

Al met al heeft een bureau dat gespecialiseerd is in dit soort zaken uitgerekend dat er 50 miljoen mensen zijn afgehaakt van de luxe artikelen. 50 miljoen! Dat is drie keer het inwonertal van Nederland. Nooit enig idee gehad dat er zoveel van die troep verkocht werd.

Bernard Arnault, de eigenaar van de LVMH groep, Louis Vuitton, Moet en Hennessy heeft persoonlijk 50 miljard euro verloren de afgelopen tijd. Zo gek, ik kan me daar niets bij voorstellen. Hij zal toch nog wel iets over hebben, lijkt me.

Duidelijk dat er krankzinnige bedragen in die handel verdiend werden.

Misschien gaan we nu weer naar de tijd dat creatieve, originele ontwerpen van tassen extra worden gewaardeerd. Dan mag je er van mij best meer voor vragen. Een willoos slachtoffer van marketing, dat niet meer. Nu dat nog even duidelijk maken aan die influencers. Want die zijn voor geld zelfs bereid de grootst mogelijke onzin uit te kramen. Vrouwen van middelbare leeftijd die menstruatiebloed op hun gezicht smeren omdat de rimpels dan verdwijnen. Het heet moonmasking. Pure onzin en nog gevaarlijk ook qua infecties. Je wordt er wel gek van dat mensen dit geloven. Misschien dan toch maar weer in de rij voor een tas die tenminste wel echt is?

Leuk als je deelt!