name head

26 juni 2019 | Door Catherine Keyl | back

Urban Ageing

De afgelopen jaren stond een oudere gelijk aan een rollator of een scootmobiel. Daar is gelukkig verandering in gekomen, door bijvoorbeeld omroep MAX en Geer en Goor. Reclamemakers vonden ouderen niet interessant. Geen geld aan te verdienen, dachten ze. In hun visie veranderen ouderen nooit meer van merk en geven ze niets uit, dus zonde om voor hen reclame te maken. Gelukkig is inmiddels doorgedrongen dat de werkelijkheid anders is. De halve cruise-wereld wordt gefinancierd door ouderen.

Hoe die misverstanden de wereld in komen? Leeftijdsverschil. Reclame-en televisieprogrammamakers zijn over het algemeen rond de dertig. Die hebben echt geen zin zich in het leven van een 65 plusser te verplaatsen.
Des te opmerkelijker dat er vorige week een leerstoel Urban Ageing aan de Haagse Hoge School geopend is. Met als lector Joost van Hoof. Urban ageing betekent dus ouder worden in een stedelijke context. Of je wilt of niet :veel ouderen blijven langer thuis wonen. Bejaardenhuizen bestaan bijna niet meer.

Wij denken altijd dat steden hip en happening zijn, vol met studenten en jongeren. Maar er wonen veel ouderen. In 2050 zal dat meer dan 40% zijn.
Voor mensen met een visie is het duidelijk dat er gekeken moet worden naar hoe je die steden voor ouderen vriendelijker inricht.

Van Hoof gaat met studenten van allerlei disciplines nadenken over hoe je het makkelijker maakt voor de oudere om zich in de stad te bewegen. Maar ook met bedrijven, sociale-en gezondheidswetenschappers. Met technische studenten over de inzet van robots, met stedeninrichters over praktische zaken als meer bankjes waar je even kunt zitten. Als jongere denk je er niet bij na, maar vorige week ging ik een paar dagen door m’n rug en werd ik met m’n neus op de feiten gedrukt. Een supermarkt is dan ineens een onneembare marathon, en wat was het heerlijk geweest als er ergens een krukje gestaan had, zodat ik even had kunnen gaan zitten!
En dan hebben we het nog niets eens gehad over de aanwezigheid van openbare toiletten. De afwezigheid daarvan houdt vrouwen met incontinentie en mannen met prostaatproblemen aan huis gekluisterd.

Ongelooflijk hoeveel initiatieven er zijn om ouderen meer bij de samenleving te betrekken. Zo start de Leyden Academy ‘Start-up Plus’, een cursus voor 50 plussers om te leren ondernemen. Wat is namelijk gebleken? Vijftig plussers die een onderneming starten zijn drie keer succesvoller dan jongeren. Hier liggen dus kansen voor ondernemende, oudere vrouwen! En het allermooiste is: wie ervan droomt op latere leeftijd een bedrijf op te zetten, kan deze cursus gratis volgen. Met al deze initiatieven krijg je weer enorme zin in het leven, lijkt me. Precies wat je soms nodig hebt.

Reageren?

 

 

 

cc

column