name head

29 mei 2019 | Door Catherine Keyl | back

Uitbuiten

Dat was moedig van Marthe-Geke Bracht om eerst in de krant en daarna op tv aandacht te vragen voor de positie van acteurs. Ze worden opgeleid aan de Toneelschool om uiteindelijk een slecht betaalde of  geen baan te vinden. Soms wordt ze zelfs gevraagd om dingen gratis te doen. Het viel me op dat  er in haar betoog  veel overeenkomsten waren met juist die kranten en die tv.

De belangrijkste makers van tv programma’s zijn eigenlijk de redacteuren, hoewel je tegenwoordig misschien beter meteen redactrices kunt zeggen, want het zijn heel veel  vrouwen. Toen redacteuren nog mannen waren, hadden ze bijna allemaal een vaste aanstelling. Is er een relatie?
De redacteuren bepalen samen met de presentator de onderwerpen en zoeken er de gasten bij. Geen 9 tot 5 baan, zoals iedereen zal begrijpen. Er wordt dus overal keihard gewerkt om die programma’s elke dag weer rond te krijgen. Deze redacteuren worden meestal aan het begin van de productie van het programma ingehuurd en worden weer de laan uitgestuurd als het programma af is. Die andere maanden hebben ze dan een uitkering. Ik heb dat altijd behoorlijk asociaal gevonden en waardeloos voor het vak. Goede redacteuren hebben zo weer werk, dus die ben je meteen kwijt. Slecht voor de kwaliteit van  tv-programma’s.

Het vervelende is, dat tv nog steeds het glamour imago heeft, door twee of drie presentatoren die veel geld verdienen. Neem van mij aan, ze zijn het meer dan waard. Maar dat betekent niet dat hun medewerkers  ook een kapitaal binnen harken.
Iedereen denkt bijvoorbeeld ook, dat als je gast  bij een talkshow geld krijgt. Behalve Peter R. De Vries die er zijn beroep van gemaakt heeft ergens te gast te zijn, krijgt niemand een cent.
Bij de geschreven pers kan ik alleen uit eigen ervaring melden, dat ik twintig jaar geleden precies evenveel betaald kreeg bij een tijdschrift als freelancer. Is er ergens een vak waar de laatste 20 jaar de lonen niet omhoog zijn gegaan? Gevolg: mensen die meer mogelijkheden hebben zoeken een ander vak.
Maar ja, de valkuil is: het is mooi werk en voor jou tien anderen.

Waarom ik me hier druk over maak? De democratie kan niet goed functioneren zonder professionele, kritische pers. Om op de kosten te besparen wordt soms zelfs bij belangrijke programma’s gewerkt met stagiaires, die heel goed kunnen zijn, maar nooit de achtergrond kunnen hebben van ervaren journalisten. Ik kan en wil niet begrijpen waarom er, zowel bij de publieke als bij de commerciële omroepen, én bij de geschreven pers wordt bezuinigd op het belangrijkste materiaal dat er is, namelijk de journalist die  zaken tot op de bodem uit moet zoeken.

Reageren?

 

 

 

cc

column