name head

27 november 2019 | Door Catherine Keyl | back

Borat

Vorige week nog werd De Villa door RTL van de buis gehaald omdat er seksueel grensoverschrijdend gedrag was. En nu het vreemde: er zijn internetsites waar miljoenen mensen grenzen overschrijden en niemand doet er wat aan.
Bizar genoeg moest een komiek ons daarop wijzen.
Sacha Baron Cohen, beter bekend als Borat, hield een redevoering  voor de Anti-Defamation League, een Anti-laster beweging in Amerika. Cohen kwam al eerder, verkleed als Borat, tot schokkende onthullingen. In een Amerikaanse bar liet hij iedereen zonder enig probleem zingen: ‘gooi de joden in een put’. Als Bruno, een homo-verslaggever, ging hij een man kussen, waardoor een opstandje ontstond. Cohen vecht tegen vooroordelen en racisme.

Vrouwen zijn de grootste gebruikers van sociale media. Maar wie bepalend zijn voor de inhoud, we hebben geen idee. Mark Zuckerberg bij Facebook, ok dat weten we nog net, maar Sundar Pichai bij Google, Larry Page bij Youtube en Jack Dorsey bij Twitter: allemaal nooit van gehoord, althans ik niet. Het zijn zes ongekozen Amerikaanse miljardairs die bepalen hoe wij denken. Zij zijn de grootste informatievoorzieners van onze tijd en zij staan foute informatie toe op het web.  En daarmee ondermijnen ze de democratie. Cohen zegt: ’In elke andere industrie wordt een bedrijf verantwoordelijk gesteld als een product niet goed is. Motoren die ontploffen of gordels die niet werken: ze worden voor miljoenen dollars teruggenomen. Het lijkt alleen maar eerlijk om tegen FB, Youtube of Twitter te zeggen: je product deugt niet, je moet het repareren, wat het ook kost en hoeveel moderators je ook moet inhuren.’
Elke krant checkt z’n feiten, tv-programma’s moeten hun zaken op orde hebben, maar op internet kan alles.

In het begin vonden we dat leuk, het was vrij en gratis.
Hoewel vrouwen internet als een echt sociaal medium gebruiken, is het voor velen de enige informatiebron. Sommige samenzweringstheorieën worden zonder enig tegenwicht verspreid. Hoe gevaarlijk dat is, zagen we toen moeders hun kinderen niet wilden laten inenten omdat ze een of ander onzin-bericht op internet hadden gelezen.

Sacha Cohen zegt nu, dat het tijd wordt dat deze miljardairs, die uiteindelijk alleen maar naar de koers van hun aandelen kijken, eens hun verantwoordelijkheid nemen.
De holocaust wordt op internet bijvoorbeeld ontkend.
‘Maar,’  zegt Cohen, ’Er zijn duizenden feiten die bewijzen dat de Holocaust heeft bestaan, waarom staan jullie toe dat het wordt ontkend?’ Een man bij Google zei tegen hem: ’Omdat we twee kanten van de zaak willen laten zien.’ Belachelijk natuurlijk. Er is geen tweede kant.

‘Dus,’ zegt Cohen, ’We moeten begrijpen dat internet de grootste uitgever is van deze tijd. En zij moeten net als kranten, films en tv-stations hun feiten checken.’
Het zou onze wereld aardig wat overzichtelijker maken.

Reageren?

 

 

cc

column